Milano Vs. Rom

En italiensk undersøgelse udgivetVino i HORECA Magazine viser en stor forskel på restauranterne i udbudet, efterspørgelsen og vanerne omkring vin i henholdsvis Milano og Rom.

Hvem drikker vinen?

Hvis man ifølge undersøgelsen ser pÃ¥ hvem der bestiller vin pÃ¥ restauranter, er de 35-50 Ã¥rige stærkt repræsenteret i begge byer – henholdsvis 69% for Rom og 89% for Milano. Mens hele 68% af de 50-60 Ã¥rige i Milano bestiller vin til maden er det kun 23% af samme aldersgruppe der har samme tendens i hovedstaden og mens 24% af de 25-35 Ã¥rige nyder de pressede druer pÃ¥ restaurant-besøg i Lombardiets hovedstad er det helt nede pa 12% i Rom.

Hvor meget koster vinene?Vino

Om det er priserne der holder romerne tilbage når de skal bestille vin er uvist, men de dyrere vine optræder dog langt mere på vinkortene i Rom. Vinene der koster mellem 30-40 Euro er hele 27% af vinkortene i Rom, mens Milano kun har 5 % i af vinene pa kortet i denne klasse. I Milano derimod er der 46 % af vin pa kortet i prisklassen 10-20 Euro, hvorimod romerne kun kan vælge mellem 23 % af vinene til samme priser.

De mest populære vine.

Foretrukne druesorter og typer af vin viser ligeledes en forskel pÃ¥ nord og syd i Italien. I Milano er de røde vine fra Toscana klart foretrukne (helt op til 19 %) mens samme type vine i Rom kun udgør 7 %. PÃ¥ andenpladsen i Rom finder man dog den popuplære Brunello (Variant af Sangiovese) hvor de adspurgte restauranter sagde at hele 10 % af vinsalget er af netop denne vin. Et nærmere kig pÃ¥ tabellen viser at udbudet er større og diversiteten i højsædet i Rom hvor man finder druesorter, egnsvine og typevine som vine fra Trentino, Friuli, Dolcetta, Tignanello og selv Champagne er repræsenteret pÃ¥ listen over de mest populære vine. I Milano er man mere forsigtig og Nero d’Avola, Gewurztraminer og Morellino di Scansano er at finde i toppen pÃ¥ listen over de mest succesfulde vine.

Kilde:HORECA af Francesca Ferrari

 

 

  , , , , , , , , ,


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.